Salva de Gomos

Nº de referência da peça: 
B200

Prata Portuguesa, séc. XVII / XVIII
Marca de ensaiador do Porto
Marca de ourives do Porto não identificado A/VR
Diâm.: 34,0 cm
Peso: 541,0 g

Salver
Silver, 17th / 18th century
Unidentified Makers Mark A/VR, Oporto City Mark
Diam. 34,0 cm
Weight 541,0 g
Prov.: J.M.J., Lisbon
Certificate of Authenticity: S. Ruival and H. Braga

Portuguese silver salver featuring a plain central medallion framed by peripheral reeded frame, and scalloped edge defined by twenty-six concave and grooved centripetal gadroons.
Of a typology characteristic of the salvers produced between the late 17th and the early 18th century, the hallmarks to its underside do confirm that chronology. The silver assay-mark (P10.0), datable to within the above-mentioned time frame, is attributable to Manuel do Couto de Azevedo (1656-1721) , who was sworn in as Oporto silver assayer in 1694 and granted the Habit of the Military Order of Christ, by King Pedro, II in 1698.
Corresponding to an unidentified Oporto goldsmith, the stamped mark AV/R (P183.0a) has been recorded on other objects, namely on a group of twelve salvers that includes two tall footed examples.
The raw material plasticity was wisely treated, with the purpose of highlighting the object’s shape, thus revealing the typical frugality of Portuguese silversmithing dating from the late 1600s, and from the earlier part of the following century.

Salva de vinte e seis gomos em prata portuguesa. De centro liso e moldura periférica de meia-cana, a orla é recortada, definindo vinte e seis gomos côncavos sulcados convergindo para o centro.
De tipologia característica de salvas produzidas entre os finais do século XVII e inícios do século XVIII, as marcas no verso remetem-na para essa cronologia. A marca de contraste da prata (P10.0,) é atribuível a Manuel do Couto de Azevedo (1656-1721) - datável de finais do século XVII ou princípios do XVIII - que prestou juramento como ensaiador da prata do Porto em 1694, e recebeu de D. Pedro II a mercê do hábito de Cristo em 1698 .
Já AV/R (P183.0a), ourives do Porto não identificado, mas encontrada noutras peças, nomeadamente em dez salvas e duas salvas de pé .
A qualidade plástica da prata foi sabiamente tratada, de modo a valorizar a forma, revelando a característica frugalidade do trabalho em prata tão denotada em finais da centúria de Seiscentos e inícios do século seguinte.

  • Arte Portuguesa e Europeia
  • Pratas

Formulário de contacto - Peças

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.