Caixa Namban

Nº de referência da peça: 
F1328

Namban Box
Lacquer, polychromy, and gold
Edo Period, ca. 1860
Dim.: 7,5 x 7,0 X 7,0 cm
F1328

Caixa Namban
Laca, policromia e ouro
Período Edo, c. 1860
Dim.: 7,5 x 7,0 X 7,0 cm
F1328

A rare, lacquered, polychrome, and gilt cylindrical shaped Namban box. Profusely decorated, it features three Portuguese figures in western attire characteristic of the 16th century, from which stand out the galligaskins (very loose trousers) and the tall hats. A river, together with cherry blossoms (Sakura), both popular motifs towards the end of the Edo Period and overtly used on Kosode , supplement the container ornamental composition.
On the cover surface, a group of four adjacent squares, one enclosing a Cross of Christ, and the others what might correspond to a local interpretation of a possibly Portuguese geometrized armorial shield, framed by a border of stylized cherry blossoms.
Even though some of these decorative elements allude to the 16th century period, when the Portuguese had just landed in Japan, others became popular in the 1860s, as expressions of the collective memories of Japanese artisans’ experiences during the Sakoku , in a marked fusion between western and eastern art.
The Edo Period was defined by the circulation of lacquer work’s artistic techniques through the Japanese regions that did not carry such tradition. The Edo Shogunate capital city, modern day Tokyo, would eventually accommodate the Daimyo urban homes, in the areas surrounding the castle, and consequently the various lacquer artisans’ workshops that would turn this city into the evident rival of Kyoto, the Imperial capital.

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Rara caixa namban de formato cilíndrico lacada, policromada e dourada. Profusamente decorada com três portugueses que usam trajes ocidentais, típicos do século dezasseis, sobressaindo as bombachas e os chapéus altos. Completa a ornamentação do corpo deste recipiente um rio que, juntamente com as flores de cerejeira (Sakura), foram muito populares dos finais do período Edo, usado ostensivamente nos Kosode .
Na tampa, quatro quadrados contíguos, um encerrando a cruz de Cristo e os restantes, o que poderá corresponder à interpretação local de brasão eventualmente português geometrizado. No bordo, cercadura com flores de cerejeira estilizadas.
Apesar de alguns elementos decorativos remeterem para o período em que os portugueses tinham acabado de chegar ao Japão no século dezasseis, outros foram populares na década de sessenta do século dezanove, manifesto do espírito de memória coletiva que os artesãos japoneses tiveram durante o período do Sakoku , numa clara fusão entre arte ocidental e oriental.
O período Edo foi marcado pela difusão das técnicas artísticas das lacas pelas regiões do Japão que ainda não possuíam essa tradição. A capital do xogunato Edo (atual Tóquio), passa a albergar, à volta do castelo, as residências urbanas dos Daimyo, e consequentemente, os ateliers dos vários artistas “lacadores”, passando esta cidade a rivalizar com a capital imperial Quioto.

  • Arte Colonial e Oriental
  • Artes Decorativas
  • Lacas

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