Paramenteiro

Nº de referência da peça: 
A262

A vestment or sacristy chest from the Convent of St Augustine, Old Goa
Tec with ebony inlays and metal fittings
Goa, India, 17th century
Dim.: 392.0 × 119.0 × 129.0 cm

Paramenteiro do Convento
de Santo Agostinho, Velha Goa
Teca com embutidos em ébano e pregaria
Goa, séc. XVII
Dim.: 392,0 × 119,0 × 129,0 cm

Excepcional arcaz indo-portugues, executado pelos carpinteiros reinóis Diogo Moniz e Manuel Rodrigues (1620–1635), responsáveis pela marcenaria da Igreja de Nossa Senhora da Graça, do Convento de Santo Agostinho, no Monte Santo, em Velha Goa.
Constituído por dois corpos em teca com molduras de ébano. Frente com 2 portas laterais decoradas com “Águias Bicéfalas” – Insígnia da Ordem de Santo Agostinho, embutidas em ébano e com pregaria, ladeadas por quatro gavetões com molduras de ébano recortadas. As gavetas, dadas as suas dimensões, deslizam com a ajuda de pequenas roldanas de ébano nas guias, para facilitar a abertura. Assente sobre cachorros – Leões em teca. Interiores em teca.
Ferragens em cobre rendilhado e dourado.
A construção deste cenóbio, o maior Convento de Velha Goa, foi iniciada em 1587 e concluída em 1602. Com a expulsão das ordens religiosas de Goa, foi abandonado em 1833, tendo a cúpula ruído em 1842 e o frontispício em 1931. Existia um par de paramenteiros na sacristia do Convento, que foram retirados antes do seu desmoronamento, encontrando‑se o outro na Igreja de Santana, em Talaulim, Velha Goa, em muito mau estado de conservação.

Citando o Sr. Prof. Vitor Serrao:
“(…) é peça importantíssima da arte luso-goesa do tempo de D. Aleixo de Meneses e do ambiente gerado por este prelado na “Roma do Oriente”, testemunho deveras importante do património artístico do antigo Império português e foi produzido na fase do chamado Maneirismo de Goa, época em que essa cidade, então no auge do seu esplendor, era considerada a “Roma do Oriente”(...) o grande paramenteiro de madeira exótica com lavores geometrizantes, com emblemas da Ordem de Santo Agostinho e ferragens lavradas, constitui uma peça rara do mobiliário litúrgico do tempo da Contra-Reforma, de um gosto erudito, deliberadamente austero mas com as suas decorações miscigenadas, testemunho de uma antiga grandeza. Pertencia ao mesmo mosteiro agostiniano de Nossa Senhora da Graça em Goa, onde decorava a grande Sacristia, formando o largo arcaz, sabendo-se, pelos documentos de arquivo (Arquivo Histórico de Pangim), que foi lavrado em 1617 por dois mestres carpinteiros reinóis, Diogo Moniz e Manuel Rodrigues e que parte do conjunto passou no século XIX – depois da ruína da igreja dos Gracianos – para a sacristia da igreja de Talaulim, onde ainda resta um fragmento do paramenteiro que, como se sabe, era formado por duas alas para decorar os panos laterais da sacristia. Deve-se ao historiador de arte José Meco a identificação da origem desta última peça em Talaulim, chave fundamental para apurar a origem primeira do paramenteiro que se encontra em Lisboa (...)”.
E ainda o Sr. Arq. Hélder Carita:
“(...) logo na primeira vez que vi o arcaz dos Agostinhos, fiquei algo perplexo com uma tao excepcional peça em Portugal — não dava para acreditar. Se nos nossos museus e grandes coleções particulares abundam os contadores, arcas, camas, mesas ou oratórios nenhuma peça deste tipo existe (...). Com os estudos que foram feitos, não só pelo Doutor Pedro Dias como pelo Doutor Vítor Serrao, foi‑se desenhando com clareza o processo de confirmação de que nos encontrávamos realmente perante o antigo arcaz da sacristia do Convento dos Agostinhos (...)”.

--

A truly exceptional Indo-Portuguese vestment chest (arcaz) made by two Portuguese cabinetmakers, Diogo Moniz and Manuel Rodrigues (1620-1635), in charge of the woodworks at the Church of Our Lady of Grace in the Convent of St Augustine in Monte Santo, Old Goa. It comprises two symmetric sections made from teak with ebony mouldings. The front, set with two doors on the sides in ebony inlay and gilded decorative nails, features two double headed eagles, the insignia of the Augustinian Order; four large drawers are set in the centre with crenelated ebony mouldings. Given their size, the drawers slide on small ebony pulleys set on the inner rulers to facilitate their opening. It is set on top of lion-dogs carved from teak. While the structure is teak, the openwork fittings are gilded copper. The construction of this monastery, the largest convent of Old Goa, started in 1587 and was completed in 1602. With the expulsion of the religious orders from Goa, it was abandoned in 1833, while the dome fell to the ground in 1842 and the frontispiece of the building finally collapsed in 1931. Originally there was a pair of vestment chest inside the sacristy of the convent, which were removed before it collapsed, the second one being in the Church of St Anne (Santana) in Talaulim, Old Goa, in a poor state of preservation.

In Prof. Vítor Serrão's words: "(...) it is a very important piece of Luso-Goan art from the time of D. Aleixo de Meneses and his cultural milieu in his so-called 'Rome of the East', and a very important testimony of the artistic heritage of the former Portuguese Empire, produced in the so-called Goan Mannerism, at a time when the city, then at the height of its splendor, was considered to be the 'Rome of the East' (...) the large vestment chest in exotic wood featuring a geometric design and set with emblems of the Order of Saint Augustin and decorated fittings, is a rare piece of liturgical furniture of the Counter-Reformation, conveying an erudite, deliberately austere taste, and yet with its mixed decoration, a testimony to an ancient grandeur. It belonged to the same Augustinian monastery of Our Lady of Grace in Goa where it decorated the large Sacristy, which composes the once sacristy chest, known from archival documents (Historical Archives of Goa), to be made in 1617 by two master carpenters, Diogo Moniz and Manuel Rodrigues, of which half was transferred in the nineteenth century - after the collapse of the church of Our Lady of Grace - to the sacristy of the church of Talaulim, where a fragment of the vestment chest still remains, of which we know that it comprised two sections which decorated the side wals of the sacristy. We owe to the art historian José Meco the identification of the origin of this second section in Talaulim, a key element for ascertaining the origin of the first section which is now in Lisbon (...).

The architect Hélder Carita adds that: "(...) the first time I saw the Augustinian chest, I was somewhat stunned by the presence of such an exceptional piece in Portugal - I could not believe it. If in our museums and rich private collections there is an abundance of cabinets, chests, bedframes, tables and oratories, no similar artwork seems to have been preserved (...). With scholarly works, not only by Professor Pedro Dias, but also by Professor Vítor Serrão, we arrived at the conclusion that we were really in the presence of the old sacristy vestment from the Convent of the Augustinians (...)".
The piece has been published in Artes e Leilões, L+Artes 2009 and Mobiliário Indo-Português, in 2013

Literature:
- CASTILHO, Manuel; ”Artes e Leilões”; Maio 2009; p. 42 e 43
- FRANCO, Anísio; “ L+Artes ”; Junho 2009; p. 64 e 65
- DIAS, Pedro; “Mobiliário Indo-Português”; 2013, p. 150 a 152

  • Arte Colonial e Oriental
  • Artes Decorativas
  • Mobiliário

Formulário de contacto - Peças

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.